Mazda i-stop vyhrala ocenenie 2010 RJC za technológiu roka.

Hirošima, Japonsko – Mazda Motor Corporation predstavila novú technológiu motorov s i-stop systémom, ktorý vyhral ocenenie „technológia roku“ od poroty „RJC“, ktorá pozostáva z japonských expertov a žurnalistov.

 

Systém i-stop redukuje spotrebu paliva automatickým vypnutím motora, keď vodič zastaví vozidlo. Mazda i-stop systém je montovaný do priameho vstrekovania a používa spaľovaciu energiu k znovu naštartovaniu motora v priebehu len 0,35 sekundy, čo je o polovicu menej času ako u konkurencie. Mazda má najrýchlejší stop-štart systém na svete! Po prvý raz v histórii sa k opätovnému naštartovaniu využije nielen sila štartéra, ale aj samotná energia spaľovacieho motora. Systém i-stop tiež potláča hluk a vibrácie pri vypínaní a znovu naštartovaní motora. Mazda zaviedla i-stop systém na všetky nové modely Mazda Axela (u nás známa ako Mazda3), ktoré sú uvedené na trh v Japonsku od júna 2009. Novú Axela vďaka systému i-stop ponúka zníženie spotreby paliva až o 15%.

 

Ako funguje i-stop systém v praxi:
Systém sa automaticky aktivuje pri štartovaní vozidla. Motor sa vypína automaticky pri zastavení vozidla a zošliapnutí spojky. Zelená kontrolka prístrojového panela informuje vodiča, že systém spustil plánované vypnutie motora. K zastaveniu motora však dôjde až vtedy, keď nie sú objemy vzduchu vo valci pri kompresnom zdvihu a expanznom zdvihu piestu rovnaké. Vďaka tomu je motor v ideálnej polohe na opätovné štartovanie. Počas tohto procesu ostáva jeden valec v polohe pracovného zdvihu. Proces opätovného štartovania sa začne vstreknutím paliva do tohto valca, ktorý po zapálení posunie piest nadol. V tom istom momente elektrický spúšťač aplikuje malé množstvo hybnej sily na kľukový hriadeľ. Koordinácia zapálenia s elektrickým impulzom využíva citlivé senzory. Tie monitorujú polohu piestu každého valca a v zlomku sekundy pred vypnutím motora presne vypočítajú, ktoré valce budú najefektívnejšie pri neskoršom opätovnom štartovaní. Keďže použitie elektrického spínača je obmedzené na minimum, motor sa opätovne štartuje bez strát reakčného času a bez vibrácií a hluku. Výsledkom je štartovanie, ktoré trvá len 0,35 sekundy.
Toto je už tretí krát, čo automobilka Mazda vyhrala ocenenie RJC 2009 – technológia roka.
Prvý krát to bolo, keď automobilka začala osadzovať motory MillerCycleEngine v roku 1993 a neskôr získala ocenenie za rotačný Wankelov motor použitý v Mazde RX-8 v roku 2003.

 

Zdroj: Mazda

 

 

 

 

Novinky

Mazda portál na Facebooku

Štatistika

  • © 2009-2016
  • Celkom návštev: 688,909