Mazda prišla s naozaj podrobnou tlačovou správou o Mazde3. Niekoľko článkov o nej sa už v médiách objavilo a linky na ne nájdete aj na fóre www.japonec.eu. Spočiatku sme chceli spraviť iba kratší „súhrn“ z dostupných info. Ale prečo na vás šetriť? Možno pre niekoho príliš podrobné, no pre mazda pozitívnych obohacujúce… Nech sa páči, do čítania, priatelia:

Súbežná premiéra nových modelov Mazda3

Ak by mala celosvetová premiéra nového modelu Mazda3 Hatchback byť popísaná jediným slovom, bolo by to „spojenie“. Automobil je totiž predurčený k tomu, aby so svojimi majiteľmi po celom svete vytvoril pevné puto. V segmente C, ktorý pri veľkosti asi tri milióny predaných vozidiel ročne predstavuje 25 percent európskeho trhu osobných automobilov, to nie je žiadna drobnosť. O kúsok tohto koláča usiluje prakticky každý existujúci výrobca automobilov. Uspejú iba tí, ktorí dokážu ponúknuť niečo výnimočné.

Voľba lokalít pre dnešnú akciu preto vôbec nie je náhodná. Nová Mazda3 chce byť nápaditá, energická a štýlová – presne ako mestá, v ktorých sa dnešná premiéra odohráva. Londýn, Petrohrad a Istanbul, tri významné metropoly v protiľahlých kútoch rozmanitého kontinentu. Pre takéto prostredia je nové vozidlo určené a Mazda pevne verí, že jeho kultivované čaro a nezanedbateľná úžitková hodnota mu pomôžu nadviazať nejedno pozitívne spojenie.

Mazda vzala svoj ​​oceňovaný športový kompakt, ktorý je zároveň jej najpredávanejším modelom, a ešte ho vylepšila. Spojením toho najlepšieho z techniky a dizajnu Mazdy vznikol automobil, ktorý sústavne prekonáva očakávania.

Nová Mazda3 chce byť lepšia ako konkurencia. A nielen to. Mazda venovala tú najdetailnejšiu starostlivosť aspektom, ktoré sú pre zákazníkov najvýznamnejšie: dynamike, priestrannosti, kvalite a komfortu.

A dizajn „KODO – Duša pohybu“ je so svojím širokým, pevným postojom a odvážne rytmickými krivkami karosérie vskutku úchvatný. Dynamický výraz vozidla je prísľubom fantastického zážitku z jazdy, o ktorý sa postarajú technológie SKYACTIV pod kapotou 

– od motora cez prevodovku až po karosériu a podvozok.

Za volantom človek zistí, že nová Mazda3 verne poslúchne každý pokyn vodiča, zatáča s neúnavnou precíznosťou a oddane poskytuje spätnú väzbu. Výsledkom je neobyčajne uspokojivý zážitok z jazdy. Akcelerácia z pokoja až k červenému poľu je úplne lineárna vďaka vysoko hospodárnym zážihovým aj vznetovým motorom SKYACTIV, ktoré majú extrémny kompresný pomer, a presným šesťstupňovým prevodovkám – samočinné alebo manuálne.

Napriek nevšednej dynamike sa nová Mazda3 zaradí k najúspornejším modelom vo svojom segmente. Športová a zábavná, ale zároveň hospodárna – plne v duchu ambicióznej stratégie trvalo udržateľného Zoom-Zoom, ktorá velí uvádzať na trh úsporné a ekologicky šetrné modely nevyžadujúce žiadne kompromisy v radosti z jazdy, bezpečnosti alebo spoľahlivosti. Práve z tohto myšlienkového smeru sa zrodil i-stop, najrýchlejší stop-štart systém na svete, alebo i-ELOOP, vyspelý systém rekuperácie kinetickej energie. A odtiaľto pramení tiež Mazda Proactive Safety, komplexné riešenie ochrany posádky, ktoré sa v prvom rade snaží zabrániť nehode prostredníctvom moderných asistenčných technológií i-ACTIVSENSE. Ak už ku kolízii skutočne dôjde, je vozidlo navrhnuté tak, aby maximálne chránilo posádku a súčasne minimalizovalo vzniknuté škody. Stručne povedané, nová Mazda3 je novým míľnikom v kronike udržateľného Zoom-Zoom.

V tomto modeli sa prvýkrát predstavuje nová generácia interiérov Mazda. Pre vodiča je pripravený funkčný a ergonomický kokpit, zatiaľ čo ostatní cestujúci sedia v zónach navrhnutých tak, aby zabezpečili pokojné a uvoľnené cestovanie. Na pohľad kompaktná kabína ukrýva veľkorysý vnútorný priestor, ktorý je vo väčšine parametrov najlepší alebo jeden z najlepších v triede. Všetko je rozmiestnené s ohľadom na intuitívnu a bezpečnú obsluhu. Napríklad prehľadový displej, ktorý zobrazuje najdôležitejšie prevádzkové údaje priamo v zornom poli vodiča, alebo otočný ovládač komunikačných a zábavných funkcií.

Na začiatku sme hovorili o spojení. V novej Mazde3 debutuje tiež nová koncepcia mobilnej konektivity podľa Mazdy. Ako jeden z prvých zástupcov segmentu C sa nový model dokáže pripojiť k internetu.

Mazda usiluje o zatraktívňovanie svojich vozidiel v každom mysliteľnom ohľade vrátane takých drobností, ako je hladké otváranie dverí alebo úzké a pravidelné špáry medzi vonkajšími panelmi karosérie. Ak prvý pohľad na novú Mazdu3 navnadí zmysly, vďaka tejto neúnavnej pozornosti k najmenším detailom sa budú majitelia tešiť na každú ďalšiu jazdu.

Doterajšie modely KODO

Ako prvá bola v roku 2010 predstavená Mazda Shinari, koncepčná štúdia štvordverového kupé. O rok neskôr nasledoval koncept crossoveru menom Mazda Minagi, z ktorého sa v roku 2012 stala sériovo vyrábaná Mazda CX-5. Prvé kompaktné SUV Mazdy vstúpilo na trh veľmi úspešne a začalo písať novú kapitolu v histórii značky. Ako prvý sériový model spojila Mazda CX-5 dizajnový sloh KODO s inovatívnymi technológiami SKYACTIV.

Podobne ako Minagi aj nasledujúci koncept menom Takeri signalizoval, čo príde ďalej, keď na seba vzal podobu sedanu strednej triedy. Nová Mazda6, fascinujúca interpretácia štýlu KODO, bola uvedená na trh začiatkom roka 2013.

Teraz Mazda prispôsobila dizajn týchto oceňovaných automobilov proporciám športového kompaktného hatchbacku. Nová Mazda3 s dynamickým vzhľadom a rytmickou vyváženosťou predstavuje najnovšiu evolúciu KODO. Na prvý pohľad zaujme prihliadajúceho a vyvoláva túžbu po akcii.

Ústredné prvky KODO

Jazykom KODO sa vozidlá Mazda zreteľne vymykajú konvenciám. KODO ponecháva dizajnérom dostatok priestoru, aby vtlačili každému modelu jeho vlastnú osobnosť, a pritom zachováva nezameniteľný štýl Mazdy. Charakteristický dojem vitality a obratnosti je dosahovaný niekoľkými základnými dizajnovými prvkami.

Výrazná maska ​​chladiča: Odvážna nová „tvár“ vozidiel Mazda pracuje s líniami, ktoré sa tiahnu od spodnej časti masky cez svetlomety až k typickým charakterovým krivkám na bokoch a vyjadrujú tak pohyb aj u nehybne stojaceho vozidla.

Pevný a istý postoj: KODO symbolizuje nahromadenú silu predátora pripravujúceho sa ku skoku alebo šprintéra pokľaknutého v štartovných blokoch. Tento postoj je dosiahnutý mohutnou kabínou s ostro sklonenými A-stĺpikmi, veľkými kolesami vo výrazne klenutých blatníkoch, širším rozchodom kolies a dlhším rázvorom náprav s menšími prevismi karosérie.

Vzhľad hlavných svetlometov: Rovnako ako u novej Mazdy6 aj „oči“ novej Mazdy3 akoby hľadeli vpred s nebojácnym a sústredeným výrazom. Súčasťou svetlometu sú diódy a prstencové svetlovody, ktoré zasahujú do bočných panelov karosérie. Vyjadrujú silu, rýchlosť a stabilitu. To isté platí o združených zadných svetlách.

Priestorovo tvarovaná karoséria: Vyznenie harmonických tvarov a textúr KODO sa mení v závislosti na dopadajúcom svetle a uhle pozorovania. Ide o výsledok nespočetných drobných zmien povrchových plôch karosérie, navrhnutých a realizovaných odborníkmi Mazdy. Reflexný efekt ešte zdôrazňujú špeciálne laky ako napríklad červená metalíza Soul. Výsledkom je elektrizujúce vyjadrenie krásy, ktoré nikdy neprestane fascinovať.

Funkčný dizajn KODO

Všetky nové vozidlá Mazda majú spoločnú jedinečnú súdržnosť dizajnových prvkov KODO a spolu s ňou aj športovú dôstojnosť charakterizujúce Mazdu ako značku. Tvary sú však tiež funkčné, ako možno ilustrovať na nasledujúcich príkladoch.

Aerodynamika: Tvary KODO vytvárajú čo najmenší aerodynamický odpor. Vozidlá Mazda novej generácie sa preto vyznačujú špičkovými hodnotami súčiniteľov odporu, čo pochopiteľne prispieva k väčšej hospodárnosti prevádzky.

Ergonómia a komfort: Široký, pevný postoj a dlhý rázvor náprav umožnili dizajnérom navrhnúť väčšiu kabínu pre cestujúcich a zachovať pritom kompaktný vonkajší vzhľad. Vďaka tomu mohli návrhári napríklad zlepšiť rozmiestnenie pedálov a optimalizovať celkové usporiadanie pracoviska vodiča. To všetko preto, aby jazda s novou Mazdou3 bola ešte príjemnejšia a podmanivejšia, zatiaľ čo veľkorysý interiér prispieva k vyššiemu komfortu cestujúcich.

Bezpečnosť: Dozadu orientovaná kabína a výrazne sklonené A-stĺpiky poskytujú vodičovi lepší výhľad, čo prispieva k vyššej bezpečnosti jazdy.

Modely KODO sú viac než len prvoplánovo atraktívne: ich dynamické a jazdné vlastnosti v plnej miere zodpovedajú vzhľadu. Jedinečné? Rozhodne. Rovnako ako technológie SKYACTIV, ktoré popierajú zažité konvencie.

V rýchlosti: Mazda pre segment C

Technológie SKYACTIV a dizajn „KODO – Duša pohybu“ prispôsobené pre nižšiu strednú triedu, to je nová Mazda3 s karosériou päťdverového hatchbacku.

–     Prekonáva bežné očakávania v konkurenciou nabitom segmente, ktorý tvorí približne štvrtinu európskeho trhu osobných automobilov

–     Viac Jinba Ittai (v japončine pôvodne súlad medzi jazdcom a jeho koňom) pre najpredávanejší model Mazdy

–     Udržateľné Zoom-Zoom vo svojej najlepšej forme: zábavnejšie, úspornejšie a bezpečnejšie

–     Stále online vďaka novej koncepcii mobilnej konektivity Mazda

–     Zahájenie predaja v Európe na jeseň

Dizajn exteriéru

KODO, výrazný dizajnový sloh novej generácie automobilov značky Mazda, posúva vzhľad kompaktného hatchbacku na novú úroveň a prepožičiava novej Mazde3 silnejší emocionálny náboj

–     Nižší a širší postoj KODO a výrazne klinovitý profil vyjadrujú silu, ktorá sa vo vozidle ukrýva

–     Predĺžený rázvor náprav v kombinácii so skrátenými prevismi na oboch stranách prospieva dynamike, bezpečnosti aj stabilite, pričom súčasne vytvára viac priestoru pre cestujúcich a ich batožinu

–     Mimoriadna kvalita spracovania, o ktorej svedčí úžasná ľahkosť otvárania dverí alebo minimálne škáry medzi vonkajšími panelmi karosérie

–     Predná časť so vzorom krídla (charakteristický znak dizajnu KODO a nové tváre vozidiel Mazda) prechádza do dynamických charakterových línií a zdôrazňuje tak dojem nahromadenej energie

–     Útle svetlomety, ktoré „hľadia“ vpred ako oči šelmy číhajúce na svoju korisť, majú jasnú svetelnú štruktúru s LED elementmi a prstencovými svetlovodmi

–     Paleta deviatich odtieňov laku obsahuje okrem iného červenú metalízu Soul („emócie“), novú farbu Titanium Flash („vyspelosť“) a modrú Deep Crystal („rýchlosť“).

–     Kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 16 alebo 18 palcov

Dizajn interiéru a komfort

Mazda predstavuje v novom modeli Mazda3 úplne nový interiér, ktorý rozdeľuje kabínu do dvoch zón vymedzených stredovou konzolou: bezpečný, účelný kokpit na strane vodiča a uvoľnené, pokojné prostredie pre spolujazdca.

–     Ergonomicky navrhnuté pracovisko vodiča, v ktorom sú všetky podstatné ovládacie prvky ľahko na dosah; kokpit je rozvrhnutý tak, aby jazda a obsluha jednotlivých funkcií vozidla bola pre vodiča čo najmenej vyčerpávajúca.

  • Priehľadový displej Active Driving Display premieta najdôležitejšie prevádzkové informácie priamo do zorného poľa vodiča (Mazda3 ponúka túto funkciu ako jedno z prvých vozidiel v segmente C)
  • Symetrické rozmiestnenie pedálov
  • Nižšie položený volant
  • Lepšie možnosti nastavenia sedadla vodiča

 –     Posunutie čelných stĺpikov o 100 mm dozadu oproti doterajšiemu modelu prispieva k lepšiemu výhľadu z vozidla

 –     Interiér je priestrannejší než doteraz, má najväčšiu vnútornú šírku v úrovni ramien z ​​celého segmentu a poskytuje maximálny možný komfort

 –     Novo navrhnuté sedadlá s pevnejšími operadlami, ktoré pohlcujú vibrácie, zaisťujú vynikajúci komfort sedenia aj pri dlhých jazdách a príkladné vedenie trupu v zákrutách

 –     Kombinácia luxusného čierneho „klavírového“ laku a rafinovaných kontrastov vo vysoko kvalitnom prevedení dáva interiéru štýlový a emocionálny náboj zodpovedajúci športovému charakteru novej Mazdy3

 –     Možnosť voľby* čierneho koženého čalúnenia s červeným prešívaním, prípadne kombinácia krémovej kože s bielym, sivým a červeným prešívaním (sériovo sa dodáva čierne látkové čalúnenie)

 –    Väčší batožinový priestor ako u súčasného modelu – 350 litrov v základnej konfigurácii – a rad odkladacích priestorov v priamom dosahu vodiča

 * Dostupnosť závisí na konkrétnom trhu a stupni výbavy

Konektivita a výbava

Nová Mazda3 vznikla pre moderných zákazníkov žijúcich v modernom svete. Preto popri komfortných a bezpečnostných ponúka aj rad pokročilých informačných, zábavných a komunikačných funkcií.

Dve pracovné zóny, jedna pre bezpečnú jazdu a druhá pre komunikáciu a zábavu, vychádzajú z filozofie rozdelenia vnútorného priestoru do funkčných celkov; obom je spoločné užívateľsky prívetivé a predovšetkým bezpečné ovládacie rozhranie:

–     Ovládacie prvky a informácie súvisiace s riadením vozidla sú rozmiestnené tak, aby podporovali rýchle a presné reakcie vodiča bez zbytočných pohybov

  • Priehľadový displej* Active Driving Display zobrazuje v zornom poli vodiča tri najdôležitejšie prevádzkové údaje; ostatné prevádzkové údaje možno sledovať na úplne novom prístrojovom štíte
  • Informácie súvisiace s komunikáciou a zábavou sa zobrazujú na sedempalcovej dotykovej obrazovke* v hornej časti palubnej dosky
  • Upravený otočný ovládač HMI Commander* umožňuje intuitívne ovládanie komunikačných a zábavných funkcií
  • Niektoré funkcie možno ovládať aj hlasom*

 –     Mazda uvádza v novom modeli Mazda3 novú koncepciu mobilnej konektivity*

  • Prináša do vozidla rozsiahlu kolekciu zadarmo dostupného mobilného obsahu vrátane AhaTM – cloudovej služby s viac ako 30 000 typov staníc rádií, podcastov, audiokníh, služieb využívajúcich informácie o polohe či audio feedov z Facebooku a Twitteru
  •   Spolupracuje s chytrým telefónom a podporuje Bluetooth®, email, SMS aj navigačné funkcie
  • Obsahuje taktiež aplikácie vyvinuté priamo Mazdou, napríklad informačný Eco displej alebo pripomínanie pravidelnej údržby

 –     Ďalšie vlastnosti komunikačného a zábavného systému:

  • Prémiový audiosystém Bose*, navrhnutý výhradne pre novú Mazdu3, s deviatimi reproduktormi a technológiou Bose® Centerpoint® 2
  • Zobrazovanie SMS, MMS a e-mailov vrátane funkcie ich predčítania nahlas (v kombinácii s pripojeným chytrým telefónom)
  • Nový navigačný systém* s presnejším výpočtom trás, rozšírenými vyhľadávacími funkciami, tromi rokmi aktualizácií zadarmo a podporou až 18 (audio), respektíve 26 (text) jazykov

 –     Komplexný parkovací asistent* s akustickým aj vizuálnym upozornením na prekážky vpredu i vzadu

 * Dostupnosť závisí na konkrétnom trhu a stupni výbavy

Pohonné jednotky

Pre novú generáciu modelu Mazda3 sú k dispozícii vznetové motory SKYACTIV-D aj zážihové motory SKYACTIV-G spolu s inovatívnymi prevodovkami v priamo radenom aj v samočinnom prevedení. Systém i-stop, najrýchlejší stop-štart systém na svete, bude dodávaný sériovo. V ponuke bude tiež unikátny rekuperačný systém Mazda i-ELOOP.

Zážihové motory SKYACTIV-G s priamym vstrekovaním majú:

–     kompresný pomer 14:1 (najvyšší zo všetkých sériovo vyrábaných automobilových zážihových motorov)*

–     výfukové potrubie v konfigurácii 4-2-1, niekoľkootvorové vstrekovače pre dokonalejšie rozprášenie paliva, špeciálne tvarovanie piestov, sekvenčné časovanie ventilov a ďalšie opatrenia vyvažujúce negatívne efekty vysokej kompresie

V ponuke sú tri zážihové motorizácie:

Úplne nový a mimoriadne úsporný SKYACTIV-G 1,5 l:

74  kW/100 k v 6000 ot./min. & 150 Nm v 4000 ot./min.

Emisná trieda: Euro 5

 

Dva varianty agregátu SKYACTIV-G 2,0 l:

Standard power: 88 kW/ 20 k v 6000 ot./min. & 210 Nm v 4000 ot./min.

High power: 121 kW/165 k v 6000 ot./min. & 210 Nm v 4000 ot./min.

Emisná trieda: Euro 5

 

Vznetový motor SKYACTIV-D 2,2 l so vstrekovaním common-rail má:

–     kompresný pomer 14:1 (najnižší na svete)

–     preplňovanie dvomi turbodúchadlami

–     vyvažovací hriadel pre potlačenie vibrácií

 

110 kW/150 k v 4500 ot./min. & 380 Nm v 1800 ot./min.

Emisná trieda: Euro 6

 

Šesťstupňová samočinná prevodovka SKYACTIV-Drive má:

–     úplný rozsah premostení

–     riadiacu jednotku prepojenú s riadiacou jednotkou motora pre rýchlejšie a plynulejšie zmeny rýchlostných stupňov

–     spínač „kickdownu“, ktorý pomáha predchádzať nechcenému podradeniu

 

Šesťstupňová priamo radená prevodovka SKYACTIV-MT má:

–     ľahký a presný chod páky v štýle roadsteru Mazda MX-5

–     kompaktnejšiu skriňu

–     priaznivý vplyv na spotrebu paliva

Prevodovky SKYACTIV sa vyrábajú v štandardnom (do 270 Nm) a zosilnenom (do 460 Nm) dimenzovaní.

Podvozok a karoséria

Odľahčený podvozok SKYACTIV-Chassis a karoséria SKYACTIV-Body ponúkajú to najlepšie, s čím sa dá v európskom segmente C stretnúť, od riadenia cez brzdy a aerodynamiku až k bezpečnosti a kultivovanosti. Vodiči ocenia mimoriadne lineárnu odozvu a precíznu ovládateľnosť, zatiaľ čo cestujúci si budú užívať prekvapivo tichý interiér a vysoký jazdný komfort.

 

Podvozok SKYACTIV-Chassis

Reaguje na pokyny vodiča ešte poslušnejšie než doteraz, vyznačuje sa neutrálnym správaním v zákrutách, plynulými prechodmi do náklonu v priečnej aj pozdĺžnej osi, harmonickými reakciami (ktoré nevyžadujú neustále drobné korekcie volantom) a absenciou nedotáčavosti, ktorá je pre vozidlá s motorom vpredu a pohonom predných kolies typická.

 

–     Dokonale vyvážený podvozok pre vyšší komfort, agilitu i stabilitu

–     Ľahšie, ale pevnejšie zavesenie so zdokonalenou geometriou a tlmičmi pruženia lepšie pohlcuje nerovnosti vozovky – ale bez kompromisov v ovládateľnosti!

–     Inovované riadenie s elektrickým posilňovačom:

  • má strmší prevod 14:1, ktorý prispieva k vyššej agilite vozidla
  • je menší, ľahší a úspornejší než u predchádzajúceho modelu

–     Novo naladený brzdový posilňovač, menšia vôľa v pedáli a zmenšené valce uľahčujú dávkovanie brzdného výkonu a zlepšujú odozvu brzdovej sústavy; brzdné dráhy patria k najkratším v segmente

–     Nové pneumatiky zaisťujú vysokú priľnavosť najmä na mokrom povrchu a pritom pomáhajú znižovať spotrebu paliva vďaka menšiemu valivému odporu

 

Karoséria SKYACTIV-Body

–     Ľahšia a pritom pevnejšia ako u súčasného modelu Mazda3:

  • Celkovú hmotnosť sa podarilo zredukovať navýšením podielu vysokopevnostných ocelí, dôslednou optimalizáciou viac než 300 súčastí karosérie a nasadením odľahčených hnacích reťazcov SKYACTIV
  • Pevnosť karosérie vzrástla asi o 30 percent
  • Zdvojené výstuhy pomáhajú karosérii lepšie vzdorovať deformáciám pri jazde v zákrutách

–     Aerodynamické vlastnosti patria k najlepším medzi všetkými hatchbackmi (súčiniteľ odporu 0,275), čo sa pozitívne odráža v spotrebe paliva aj v  jazdnej stabilite:

  • Nová aktívna maska ​​chladiča* uzavrie spodnú časť prívodu vzduchu k chladiču, keď motor nevyžaduje plný chladiaci výkon
  • Nové zakrytovanie spodnej časti usmerňuje prúdenie vzduchu pod vozidlom
  • Špeciálne spojlery potláčajú turbulencie                                                                                                                                                     –    
  • Karoséria SKYACTIV-Body poskytuje vynikajúcu ochranu pri nehode. Účinne pohlcuje energiu nárazu a odvádza ju preč od priestoru cestujúcich niekoľkými rôznymi cestami v štruktúre karosérie.

 –     Jeden z najtichších interiérov v segmente C:

  • Nové absorpčné materiály zabraňujú prenikaniu hluku do priestoru pre cestujúcich
  • Komplexné opatrenia potláčajúce hluk a vibrácie už v zárodku, od tvrdších blokov motora až po akustickú optimalizáciu plniacej a výfukovej sústavy

 * Dostupnosť závisí na konkrétnom trhu a stupni výbavy

BEZPEČNOSŤ

Nová Mazda3 kombinuje arzenál najmodernejších systémov aktívnej bezpečnosti s inovatívnou koncepciou pasívnej bezpečnosti, orientované okrem posádky vozidla aj na chodcov. Mazda predpokladá, že rovnako ako doterajšie modely SKYACTIV aj nová Mazda3 získa maximálny možný počet hviezdičiek v hodnotení Euro NCAP.

Aktívna bezpečnosť

–     Detektor bezpečnej vzdialenosti Forward Obstacle Warning (FOW)* sleduje vpredu idúce vozidlá a ak sa odstup skráti pod bezpečnú hodnotu, upozorní vodiča akustickým aj vizuálnym signálom. Systém pracuje v rýchlostiach 15 až 200 km/h.

–     Systém preventívneho brzdenia Smart Brake Support (SBS)* uvedie brzdovú sústavu do pohotovosti, akonáhle FOW vydá varovanie pred hroziacou kolíziou, a v prípade potreby začne automaticky brzdiť.

–     Systém preventívneho brzdenia v nízkych rýchlostiach Smart City Brake Support (SCBS)* dopĺňa SBS v rýchlostiach 4-30 km/h, uplatní sa najmä v mestskej premávke.

–     Adaptívny tempomat Mazda Radar Cruise Control (MRCC)* samočinne udržiava nielen rýchlosť jazdy, ale aj vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Funguje až do rýchlosti 200 km/h.

–     Systém monitorovania mŕtvych uhlov Rear Vehicle Monitoring (RVM)* upozorňuje vodiča na vozidlá blížiace sa zozadu v súbežných jazdných pruhoch.

–     Systém upozornenie na neúmyselné opustenie jazdného pruhu Lane Departure Warning System (LDWS)* sleduje v rýchlostiach od 65 km/h vodorovné dopravné značenie a vydá upozornenia v prípade, že sa nová Mazda3 bez zámeru vodiča vychýli zo smeru jazdy.

–     Ukazovateľ bezpečnej vzdialenosti Distance Recognition Support System (DRSS)* vypočítava a zobrazuje časový i dĺžkový odstup od vpredu idúcich vozidiel. Pracuje v rýchlostiach 30 až 200 km/h.

–     Signalizácie prudkého brzdenia Emergency Stop Signal (ESS)* upozorní ostatných vodičov na prudké brzdenie rýchlym blikaním výstražného osvetlenia. Funguje od rýchlosti 50 km/h vyššie.

–     Asistent diaľkových svetiel High Beam Control (HBC)* automaticky prepína medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, aby zabránil oslneniu ostatných vodičov.

–     Adaptívne svetlomety Adaptive Front-lighting System (AFS)* sa natáčajú do zákrut.

–     Asistent pre rozjazd v stúpaní Hill Launch Assist (HLA)* zabraňuje cúvnutiu vozidla pri rozbiehaní v kopci.

–     Sériovo montovaný protiblokovací systém (Anti-lock Brake System, ABS) s elektronickým rozdeľovačom brzdného tlaku (Electronic Brakeforce Distribution, EBD) a brzdovým asistentom (Emergency Brake Assistent, EBA), stabilizačným systémom (Dynamic Stability Control, DSC) a reguláciou trakcie (Traction Control System, TCS).

* Dostupnosť závisí na konkrétnom trhu a stupni výbavy

Pasívna bezpečnosť

–     Veľmi pevná, avšak ľahká karoséria SKYACTIV-Body zaisťuje celkovo lepšiu ochranu vďaka pevnejším materiálom, priamym uzavretým nosníkom a vystuženým spojom.

–     Väčšie deformačné zóny vpredu lepšie pohlcujú energiu a rozvádzajú ju niekoľkými rôznymi cestami preč od priestoru pre cestujúcich.

–     Zosilnené bočné prahy zabraňujú prieniku predného kolesa do priestoru pre cestujúcich pri náraze s malým prekrytím čelných plôch.

–     Robustná a celistvá ochranná „klietka“ minimalizuje deformáciu kabíny a riziko zranenia pri bočnom náraze.

–     Interiérové výplne a ďalšie súčasti boli optimalizované tak, aby neohrozovali cestujúci pri nehode (konštruktéri napríklad pridali nové tlmiace materiály).

–     Rámy predných sedadiel, štruktúra operadiel aj hlavové opierky majú novú konštrukciu, ktorá poskytuje lepšiu ochranu. Zadné sedadlá sú spevnené, aby zabránili prieniku batožiny do priestoru cestujúcich pri nehode.

–     Čelné, bočné aj okenné airbagy a bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi ťahu sú dodávané sériovo.

–     Konštrukcia kapoty motorového priestoru a predného nárazníka účinnejšie chráni chodcov najmä pred vážnymi úrazmi hlavy a dolných končatín.


Technické údaje: nová Mazda3 hatchback

 (špecifikácie pre Európu s výnimkou Ruska)

 

Rozmery (predbežné)

Karoséria

 

samonosná

Počet dverí

 

4 + výklopná zadná stena

Počet miest na sedenie

 

5

Súčiniteľ aerodynamického odporu*

cd

0,275

Čelná plocha

m2

2,258

Vonkajšie
Celková dĺžka vrátane/bez držiaku registračnej značky

mm

4465 / 4460

Celková šírka

mm

1795

Celková šírka vrátane zrkadiel

mm

2053

Celková výška bez strešnej antény

mm

1450

Rázvor náprav

mm

2700

Previs vpredu vrátane/bez držiaku registračnej značky

mm

930 / 925

Previs vzadu

mm

835

Rozchod kolies vpredu

mm

1555

Rozchod kolies vzadu

mm

1560

Svetlá výška

mm

155

Vnútorné
Priestor pre hlavu vpredu

mm

981

Priestor pre hlavu vzadu

mm

955

Šírka v úrovni ramien vpredu

mm

1452

Šírka v úrovni ramien vzadu

mm

1382

Šírka v úrovni bokov vpredu

mm

1411

Šírka v úrovni bokov vzadu

mm

1360

Priestor pre nohy vpredu

mm

1073

Priestor pre nohy vzadu

mm

909

Priestor pred kolenami vzadu

mm

16

Batožinový priestor
Objem po krycie plato so vztýčenými zadnými sedadlami (VDA)**

l

350

Objem po strechu so sklopenými zadnými sedadlami (VDA)**

l

1250

Výška od podlahy po krycie plato**

mm

500

Dĺžka ložnej  plochy so vztýčenými zadnými sedadlami

mm

885

Dĺžka ložnej plochy so sklopenými zadnými sedadlami

mm

1612

Šírka medzi podbehmi

mm

1022

Šírka podlahy

mm

1261

Výška nakladacej hrany od zeme

mm

701

Šírka / výška nakladacieho otvoru

mm

1020 / 785**

* S aktívnou maskou chladiča

** So sadou na opravu pneumatík (vrátane priestoru pod podlahou)

 

Motory (predbežné údaje)

 

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0
Standard Power

SKYACTIV-G 2.0
High Power
s i-ELOOP

SKYACTIV-D 2.2

Motory          
Konštrukcia

 

radový štvorvalec DOHC
16 ventilov

radový štvorvalec DOHC
16 ventilov

radový štvorvalec DOHC
16 ventilov

radový štvorvalec DOHC
16 ventilov

Zdvihový objem valcov

cm3

1496

1998

1998

2184

Vŕtanie x zdvih

mm

74,5 x 85,8

83,5 x 91,2

83,5 x 91,2

86,0 x 94,0

Pohon vačkových hriadelí

 

reťazou

reťazou

reťazou

reťazou

Príprava zmesi

 

priame vstrekovanie

priame vstrekovanie

priame vstrekovanie

priame vstrekovanie

Kompresný pomer

 

14,0:1

14,0:1

14,0:1

14,0:1

Regulácia škodlivín

 

trojcestný katalyzátor

trojcestný katalyzátor

trojcestný katalyzátor

oxidačný katalyzátor a filter pevných častíc

Najvyšší výkon

 kW(k)/
ot./min.

74(100)/
6000

88(120)/6000

121(165)/6000

110(150)/4500

Najvyšší krútiaci moment

 Nm/
ot./min.

150/4000

210/4000

210/4000

380/1800

Palivo

 

bezolovnatý benzín o.č. 95

bezolovnatý benzín o.č. 95

bezolovnatý benzín o.č. 95

 motorová nafta c.č. 51

Objem palivovej nádrže

l

51

51

51

51

Objem olejovej náplne

l

3,9

4,0

4,0

4,8

Akumulátor

 

Q-85

Q-85

Q-85

T-110

Prevodovka

 

6MT

6MT/6AT

6MT

6MT/6AT

 

Prevodovka SKYACTIV-MT (predbežné údaje)

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0
Standard Power

SKYACTIV-G 2.0
High Power
s i-ELOOP

SKYACTIV-D 2.2

Typ

6stupňová priamo radená

6stupňová priamo radená

6stupňová priamo radená

6stupňová priamo radená

Poháňané kolesá

predné

predné

predné

predné

Prevody

 

 

 

 

1.

3,700

3,700

3,363

3,357

2.

1,947

1,947

1,947

1,826

3.

1,300

1,300

1,300

1,565

4.

1,029

1,029

1,029

1,085

5.

0,837

0,837

0,837

0,854

6.

0,680

0,680

0,680

0,711

Spätný chod

3,724

3,724

3,385

4,091

Stály prevod

4,105

3,619

4,388

3,619 / 2,814

 

Prevodovka SKYACTIV-Drive (predbežné údaje)

 

SKYACTIV-G 2.0 Standard Power

SKYACTIV-D 2.2

Typ

6stupňová automatická

6stupňová automatická

Poháňané kolesá

predné

predné

Prevody

 

 

1.

3,552

3,487

2.

2,022

1,992

3.

1,452

1,449

4.

1,000

1,000

5.

0,708

0,707

6.

0,599

0,600

Spätný chod

3,893

3,990

Stály prevod

4,325

3,548

 

Podvozok a kolesá (predbežné údaje)

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0 Standard Power

SKYACTIV-G 2.0 High Power

SKYACTIV-D 2.2

Podvozok        
Zavesenie vpredu

MacPherson

Zavesenie vzadu

viacprvkové

Priemer skrutného stabilizátoru
vpredu / vzadu

22,2 / 17

Tlmiče pérovania

dvojplášťové

Kolesá a pneumatiky        
Rozmer kolies

16×6,5J
18x7J

Rozmer pneumatík

205/60 R16
215/45 R18

 

Riadenie a brzdy (predbežné údaje)

 

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0
Standard Power

SKYACTIV-G 2.0
High Power

SKYACTIV-D 2.2

Riadenie          
Typ

 

hrebeňové

Posilňovač

 

elektrický

Prevod

 

14,1

Počet otáčiok volantu medzi krajnými polohami

 

2,57

Stopový priemer otáčania

m

5,3

Obrysový priemer otáčania

m

5,7

Brzdy          
Typ vpredu / vzadu

 

chladené kotúčové / plné kotúčové

Priemer vpredu

mm

280

295

295

295

Priemer vzadu

mm

265

265

265

265

Priemer
podtlakového posilňovača

palce

9

9

9

9

Intervaly údržby

 

každých 20 000 km alebo 12 mesiacov

             

 

 

Jazdné výkony a hmotnosti (predbežné údaje)

 

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0
Standard Power

SKYACTIV-G 2.0
High Power
s i-ELOOP

SKYACTIV-D 2.2

Prevodovka

 

6MT

6MT

6AT

6MT

6MT

6AT

Jazdné výkony

 

           
Najvyššia rýchlosť

km/h

182

195

194

210

210

201

Akcelerácia 0-100 km/h*

s

10,8

8,9

10,4

8,2

8,1

9,7

 

 

           
Emisná trieda

 

Euro 5

Euro 5

Euro 5

Euro 5

Euro 6

Euro 6

Hmotnosti              
Najnižšia pohotovostná hmotnosť (bez vodiča)

kg

1190

1205

1240

1220

1320

1330

Najnižšia prevádzková hmotnosť**

kg

1265

1280

1315

1295

1395

1405

Najvyššia prípustná hmotnosť

kg

1800

1815

1835

1815

1910

1930

Najvyššia úžitková hmotnosť

kg

610

610

595

595

590

600

Najvyššie prípustné zaťaženie prednej nápravy

kg

930

960

980

960

1060

1075

Najvyššie prípustné zaťaženie zadnej nápravy

kg

945

930

930

930

925

930

Najvyššia prípustná hmotnosť nebrzdeného prívesu

kg

600

600

600

600

650

650

Najvyššia prípustná hmotnosť brzdeného prívesu (12% stúpanie)

kg

950

1300

1300

1300

1500

1500

Najvyššia prípustná hmotnosť brzdeného prívesu (8% stúpanie)

kg

1500

1600

1600

1600

1800

1500

Najvyššie prípustné zaťaženie strechy

kg

75

75

75

75

75

75

 

* Podľa interných skúšok Mazdy

** Vrátane vodiča s hmotnosťou 75 kg

 

 

ZDROJ: MAZDA

Novinky

Mazda portál na Facebooku

Štatistika

  • © 2009-2016
  • Celkom návštev: 694,349