Predstavujeme Vám Mazdu MX-5 

LIMITOVANÁ EDÍCIA MAZDA MX-5 TAKUMI – Jedna z piatich aj v Trenčíne

Aj keď leto je už za nami, rozhodli sme sa zaspomínať si na slnečné počasie a na jedno krásne nedeľné popoludnie strávené jazdou na Mazde MX-5 z trenčianskej Aspekty. Tam totiž na svojho nového majiteľa čaká unikátny kúsok – limitovaná verzia TAKUMI.

Priznávame, že tento článok sme pôvodne chceli spojiť s väčšou recenziou MX-5ky a zverejniť ho pre vás už v lete. Mazda Slovensko totiž začiatkom leta zorganizovala celoslovenskú internetovú súťaž, v ktorej výhrou bolo zapožičanie tohto krásneho roadstera na celý víkend. Jednej z členiek Japonec.sk sa podarilo zvíťaziť a súhlasila, že si počas daného víkendu spravíme takú väčšiu klubovú recenziu, spojenú s poriadnou fotogalériou. No, ale keďže máme po lete a ako čítate, stále píšeme v rovine, „ako to malo/mohlo byť“, ich avizované  „leto s kabrioletom“ sa zatiaľ nekonalo. Mazda MX-5 je vraj vyťažená novinármi, tak si víťazka musí ešte počkať. Podľa aktuálnych informácií by ju mala „otestovať“ na budúcu jar.

Vráťme sa ale k nedeľnému popoludniu, svoj čas aj mimo pracovnej doby nám venoval predajca Patrik Dzina, ktorý nám ju predstavil odpredu, odzadu, zhora i zdola :) To isté urobil aj na 6. Letnom Mazda zraze Japonec.sk – každý z vás si ju mohol detailne prezrieť a vážne popremýšľať o kúpe. Musíme uznať, že aj nám táto myšlienka behala hlavou po celý čas, ako sme v nej sedeli. Samotný Patrik nám prezradil, že aj jemu sa bude ťažko predávať. Mazda MX-5 je jednoducho presne ten typ auta, čo nielen svojim dizajnom pripomína úsmev, ale vám ho naozaj na tvári aj vyčarí. Potom už len prirastiete k sedačke a celoživotné puto medzi VAMI a ŇOU je na svete… Poďme sa ale pozrieť na to, kedy a ako sa príbeh Mazdy MX-5 začal písať…

Legenda prichádza na trh

Originálny roadster od Mazdy prišiel na trh v roku 1989, kedy si ho mohli zakúpiť iba Američania. O dva roky neskôr sa dostal aj do Európy. Krásnemu vozidlu pre letné dni, vtedy ešte s efektnými výklopnými svetlami, prischli hneď tri označenia – v Amerike známe pod názvom Miata, v Japonsku Roadster a u nás Mazda MX-5.

Určite si pamätáte na prvú generáciu s typickými výklopnými svetlami. Už vtedy bolo jasné jeho zameranie – nešlo o čo najvyšší výkon, ale o to, aby ľahký a lacný roadster svojim majiteľom priniesol čo najväčšiu radosť. To naozaj zabralo a nový kabriolet  mal vo svete obrovský úspech, o čom svedčí aj zápis do Guinessovej knihy rekordov ako najpredávanejšie ľahké otvorené dvojmiestne vozidlo na svete – dodnes si tento rekord stále drží.

Pribudla aj ďalšia bezpečnostná doplnková výbava, čo si doslova pýtalo silnejší motor. Od roku 1994 teda k verzii s motorom 1.6i 16V pribudla aj silnejšia motorizácia – 1.8i 16V s výkonom 131 koní. MX-5 so silnejším motorom disponovala vystuženým podvozkom a pre niektoré trhy aj samosforným diferenciálom TORSEN.

Druhej generácii zvýšenie hmotnosti prospelo

Po sprísnení bezpečnostných predpisov, musela výklopné svetlá vystriedať „klasika“. Tá však samozrejme MX-5ke svedčila rovnako veľmi dobre. Od roku 1998 prvú generáciu vystriedala druhá. Hoci roadster pribral na váhe o desať kíl, zlepšil si svoju aerodynamiku a dostal lepšie brzdy s ABS systémom. V roku 2000 sa po prvý raz stretávame s faceliftom Mazdy MX-5, kedy si môžeme všimnúť drobné zmeny zovňajšku. Pozornosti vtedy neušli ani väčšie zmeny  interiéru, ako napríklad sedadlá a prístrojová konzola. Pre silnejšiu motorizáciu, ktorá sa mohla už vtedy pochváliť variabilným časovaním a výkonom 145 koní, boli k dispozícii 16 – palcové disky a 6-stupňová prevodovka.

Tretia generácia a výnimočné Coupé

Aktuálne sa vyrába generácia tretia, a to už od roku 2005. Aj tu sa opäť stretávame s vyššou hmotnosťou, pribudli elektronické systémy DSC a TCS, trojdielna plastová elektricky ovládateľná strecha. Motorizáciu 1.8i 16V doplnila aj verzia s 2 litrovým motorom.   Aj tu sa stretávame s faceliftom z roku 2009.

Toľko taký veľmi zostručnený exkurz do vývoja tohto excelentného roadstera. Mimochodom, vedeli ste, že v Japonsku tieto Mazdy jazdia aj vo verzii Coupé? Presne tak, boli vyrobené iba pre domáci trh v týchto verziách:

Type A

Type E

Type S

Špeciálna edícia MX-5 TAKUMI

Nie je novinkou, že Mazda častokrát vydáva špeciálne verzie niektorých svojich vozidiel, či už sú to akčné limitované edície alebo tzv. „anniversarky“, pri príležitosti vzácnych výročí. Limitované edície sa robia zväčša z nižšej motorizácie tak, že sú doplnené o prvky z tej vyššej. Inak tomu nie je ani v prípade MX-5. Ako sme už písali, práve jednu takúto „limitku“ sme sa vybrali obzrieť do Trenčína. Tento raz sa totiž k autorizovanému Mazda dealerovi Aspekta Trade, s.r.o Trenčín dostala Mazda MX-5 Takeri – špeciálna edícia, z ktorej prišlo na Slovensko iba 5 kusov! Dve z nich sú v čiernom metalickom laku a tri v bielom perleťovom vyhotovení. Presne túto bielu slovenskú raritku sme si na chvíľočku požičali aj my – Mazda MX-5 1,8i Roadster Coupe – Limited Edition TAKUMI.

Za hodinku, ktorú sme strávili v jej spoločnosti, sme sa zhodli na tom, že neexistuje Mazda MX-5, ktorá by sa vyslovene niekomu nepáčila. Každá jedna generácia má čo svetu povedať. Tretia generácia po facelifte však kráča s dobou, boduje voči konkurencii nielen svojim vzhľadom, ale aj jazdnými vlastnosťami. V uponáhľanej dobe, kedy je všade navôkol nás technika od výmyslu sveta a už aj auto za nás robí všetko, však Mazda MX-5 zostáva verná tradícii. Keď sa veziete v MX-5ke, máte pocit, že sa zastavil čas a nič iné než vy, ona a príroda navôkol neexistuje. Práve na relax, pohodu a radosť z jazdy je určený tento roadster s objemom motora 1.8l. Pokiaľ ide o TAKERI, v tomto variante slabší motor zvonku pripomína jej silnejšieho brata s objemom motora 2.0l.

Klasická verzia je v prípade TAKUMI obohatená o špecifické hliníkové disky 17″ v tmavo šedom laku Light Gunmetal a o kožené čalúnenie sedadiel a výplne dverí Havana Brown (hnedá koža s bielym obšitím). 17 palcové disky patria medzi jedny z najľahších na svete, vážia iba 8 kg. V limitovanej edícii nachádzame aj špeciálne dekorácie exteriéru i interiéru. Zvonku upúta pozornosť chrómové lemovanie mriežky chladiča, svetlometov a kľučiek dverí. Vo vnútri zase dekorácia Piano Black v kombinácii s chrómovými hliníkovými pedálmi. Funkčnosť a vybavenosť zlepšuje integrovaná navigácia TomTom, predné hmlové svetlomety, tempomat a elektricky ovládaná strecha.

V trenčianskej Aspekte nám ju ukazoval a predstavoval predajca Patrik Dzina. Pozná ju do detailov a absolvoval na nej aj niekoľko testovacích a prevádzacích jázd, preto sme sa na pocity z nej spýtali aj jeho: „Je to jednoducho o pôžitku z jazdy… Tento týždeň som čítal dobrý rozhovor s hemato-onkológom Vladimírom Kozlom, ktorý založil Nadáciu darcov kostnej drene. Posledný rok už vedel, že zomrie, tak hovoril dosť otvorene aj o bežných veciach… Povedal, že v každom okamihu života sa človek musí rozhodnúť a voliť medzi  slobodou, alebo tým, či sa o neho bude niekto starať. Keď sa o nás niekto stará a rozhodneme sa zodpovednosť dať do rúk niekoho iného, volíme si tým tú neslobodu. To môžeme vidieť aj pri dnešných autách. Auto pri naštartovaní samo zapne svetlá, zapne stierače, sleduje jazdné pruhy, vypína motor na križovatkách, navigácia hovorí, kde a ako máme točiť, ako rýchlo máme ísť. Čiže už sa stávame súčasťou celku, kde sme niekedy aj nadbytoční. U MX-5 sa to nikdy nestane, tam čo človek urobí, to sa aj stane a čo nie, to sa nestane. Stále tam existuje pocit slobody, že auto urobí to, čo chcem ja. Že som pánom situáce… Je tu prítomný ten Zoom-Zoom pocit!“

Nám nezostáva iné, ako s predajcom súhlasiť – estetika; krásny vizuál; pohodlie; toľko techniky, koľko je treba, no zároveň aj toľko slobody, koľko chceme; skvelé jazdné vlastnosti, dokonalé radenie; a pri TAKERI zároveň aj nádych luxusu. Našu „výpožičnú hodinku“ sme využili príjemnou jazdou po okolí, ako aj fotením tejto krásky.

Kratučké video, ako nonšalantne si Miata schová svoju striešku:

Get the Flash Player to see this content.

Tento slovenský unikát si môžete prísť pozrieť, otestovať, ale aj kúpiť u autorizovaného predajcu Mazda – Aspekta Trade, s.r.o v Trenčíne a stať sa tak jedným z piatich majiteľov Mazdy MX-5 – Limited edition TAKUMI na Slovensku! Aspekte za vypožičanie vozidla a Patrikovi za jeho čas a vedomosti patrí veľké ĎAKUJEME.

Na záver malá pikoška. Keď sme boli krásavicu pofotiť v krásnom prostredí Skalky nad Váhom, na svojich potulkách bol práve aj iný biely kabriolet. Chlapci s Fiatom mohli na Mazde oči nechať, zložili jej poklony a spolu s ňou i taktiež elektricky ovládateľnú strechu – tak a tu je SPEEDTEST – Fiat verzus Mazda. (Víťaz je samozrejme jasný;) )

Get the Flash Player to see this content.

FOTOGALÉRIA

 

 

Novinky

Mazda portál na Facebooku

Štatistika

  • © 2009-2016
  • Celkom návštev: 688,909